תוכנות זדוניות

התוכנות הזדוניות (malware) כוללות תוכנות ריגול, יישומי אנטי-וירוס מזוייפים, וירוסים, סוסים טרויאניים, תולעים וכו'. התוכנות הללו אורבות בכל מקום. ההאקרים מחפשים דרכים שונות לטרף קל, וחדירה של אחת מהתוכנות למחשב עלולה לגרום לשליטה של האקר על מחשב ואפילו על הזהות של בעל המחשב.

    

מה אפשר לעשות?  

להכיר את האויב:

  • וירוס
    תוכנה שיכולה להעתיק את עצמה, או לצרף את עצמה לתוכנה או לקובץ, ולבצע משימות לא רצויות ולא מאושרות שאינן מזוהות בקלות ועלולות להיות מופצות באופן נרחב באמצעות שיתוף קבצים, התקני זיכרון או דואר אלקטרוני.
  • תולעת
    תוכנת מחשב שיכולה לרוץ באופן עצמאי כשהיא משבטת את עצמה על מחשבים אחרים המחוברים לרשת. היא ידועה בכך שהיא צורכת משאבי מחשב באופן הרסני.
  • תוכנת ריגול
    תוכנה פולשנית ותקיפה המאפשרת לאסוף את כל המידע בחשאי, דרך חיבור האינטרנט. לעיתים קרובות נעשה בה שימוש למטרות פרסום.
  • רשת בוטים (botnet)
    רשת של מחשבים נגועים, שפועלת כמו רובוט תחת שליטה של משתמש מרוחק. היא נוהגת לשלוח הודעות ספאם והודעות דיוג בדואר האלקטרוני (phishing mails, אתרים דמויי אתרים מוכרים, כמו facebook ו-gmail, שנועדו ל-"דוג" את פרטי ההתחברות של המשתמש שיזין את פרטיו).

להגן על עצמך:

  • השתמש במערכת ההפעלה ותוכנות המחשב העדכניות ביותר. מומלץ להגדיר עדכון אוטומטי של מערכת ההפעלה במחשבים ביתיים על מנת לשמור על עדכניותה. בארגון יש לקבוע מדיניות מסודרת של עדכוני מערכת הפעלה.
  • חובה להגן על מחשב עם תוכנת אנטי-וירוס אמינה ומעודכנת. יש לרכוש תוכנה זו מגורם מוכר ומהימן. משתמשי הטכניון מוזמנים להשתמש בתוכנת McAfee שניתנת ללא עלות.
  • יש להיזהר מתוכנות אנטי-וירוס מזויפות, אשר יכולות בחשאי להשבית כל מוצר, לצרוך את משאבי המחשב ולסכן את הנתונים והפרטיות של המשתמש. בנוסף, כמעט בלתי אפשרי להסיר אותן מהמחשב.

לנסות להבחין אם המחשב הותקף:

  • חלונות קופצים
    במידה שמתקבלים חלונות קופצים גם כשהדפדפן סגור או כשהמחשב אינו מחובר לאינטרנט, ישנו סיכוי גבוה שיש במחשב וירוס.
  • הודעות חשודות בדואר היוצא
    המטרה של התוכנות הזדוניות על המחשב היא להפיץ את עצמן ולפגוע בכמה שיותר מחשבים. הן יכולות לעשות זאת דרך חשבון האימייל, הסקייפ או הרשת החברתית. לכן, יש לשים לב מדי פעם לדואר היוצא, ולבדוק שאין שם הודעות שבעל המחשב לא שלח אותן. במידה שנמצא משהו חשוד, קודם כל יש להחליף סיסמא.
  • המחשב איטי או קורס
    תופעות אלה של קריסת המחשב או איטיות המחשב יכולות להיגרם מהגדרות לא נכונות, חומרה ישנה או זיכרון עמוס. אך בנוסף, יכול להיות שיש תוכנה זדונית במחשב. כדי לבדוק מה הסיבה לבעיה יש לשים לב לקצב הופעת התופעות. אם הן הופיעו בהדרגה, סביר להניח שמדובר בחומרה ישנה או זיכרון עמוס, אך אם התופעות הופיעו בין לילה, קיים סיכוי סביר שהסיבה היא תוכנה זדונית.
  • פונקציות בסיסיות לא עובדות
    אם פתאום אין אפשרות לפתוח פונקציות בסיסיות במחשב, למשל את "מנהל המשימות"  המראה אילו תוכנות פועלות במחשב בכל רגע נתון, יתכן שהמחשב נדבק בווירוס שלא רוצה שיגלו אותו.
  • אין תופעות
    גם אם אין כלל סימנים חריגים לא ניתן להניח כי מחשבך נקי מתוכנות זדוניות. ככל שהתוכנה הזדונית הנמצאת במחשב מתוחכמת יותר, קשה יותר להבחין בה. ישנן תוכנות זדוניות בעלות מנגנון המסיר וירוסים אחרים הקיימים במחשב כדי למנוע מתוכנות האבטחה להציג אזהרות ולמשוך את תשומת לבו של המשתמש לנושא האבטחה.

לסיכום:
הדרך הבטוחה ביותר להגן על מחשבכם מפני וירוסים היא ליישם את החוקים הבאים:

  • לעדכן מערכת הפעלה ויישומי תוכנה אחרים במחשב על בסיס קבוע
  • להשתמש בתוכנות אנטי-וירוס אמינות ומעודכנות
  • לא ללחוץ על לינקים חשודים בהודעות אימייל, בחלונות קופצים וברשתות החברתיות
  • לא להתקין תוכנות פרוצות או מזוייפות
  • להקפיד על סיסמאות חזקות ולשמור אותן במקומות בטוחים
  • לסרוק לעיתים קרובות את המחשב עם תוכנת אנטי-וירוס מעודכנת ואמינה.

 

עודכן: 11/01/2015 , 14:34